Ontsluitingsweg Berchem : dé oplossing of ...?

Op 26 september 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

Gisteren 25/9 ll. ging in zaal de Brug een infovergadering door over de stand van zaken rond de oude Electrabelsite.  Bovendien zou er wat meer uitleg gegeven worden over de nieuwe ontsluitingsweg die daar gecreëerd zal worden.  U weet wel, die weg van 2 kilometer lang langsheen het natuurgebied aan de achterzijde van de Molenstraat, die er volgens het gemeentebestuur (Gemeentebelangen) absoluut moet komen om Berchem te vrijwaren van zwaar verkeer door de dorpskern.

Volgens de plannen zal de weg beginnen ter hoogte van warenhuis SMATCH, en eindigen aan het rond punt Molenstraat – Grote Herreweg – Avelgemstraat in Ruien.

Het in groten getale aanwezige publiek was gisteren evenwel terecht heel kritisch :

  • Wat gebeurt er met zwaar verkeer afkomstig van Kerkhove dat naar Ronse wil? Mag dat nog steeds door het centrum van Berchem?
  • Wat gebeurt er met zwaar verkeer dat van Ruien komt en naar Ronse wil? Mag dat nog steeds door de Molenstraat, Zonnestraat en Stationsstraat?
  • Hoe ga je zwaar verkeer dat naar Oudenaarde wil, weren uit de Parklaan, Rozenlaan en Pontstraat?

Deze nochtans eenvoudige en zeer pertinente vragen zetten het gemeentebestuur al snel voor schut : op geen enkele vraag kon er een duidelijk antwoord gegeven worden.  

Wat wél reeds kon verteld worden, is dat er na (!) de aanleg van de ontsluitingsweg een mobiliteitsstudie zou gebeuren.  Begrijpe wie begrijpen kan : terwijl men met man en macht argumenteert dat de ontsluitingsweg er moet komen om het centrum van Berchem terug veilig en leefbaar te maken, beweert men nu dat dit pas later zal onderzocht worden...

Voor de aanleg van deze ontsluitingsweg heeft men trouwens gebruik gemaakt van mobiliteitsconvenant 14 (= ontsluiting industriegebieden) waardoor Vlaanderen onder meer minstens 40 % subsidieert, en verder was er ook een deel ten laste van de provincie en de gemeente voorzien.  Dus met andere woorden beoogt men helemaal niet de ontsluiting van een dorpscentrum, maar van een industrieterrein dat men wil laten aansluiten op de N8.  

De gevolgtrekking die we, zonder deze infovergadering, zelf reeds konden maken is, ten eerste, dat de creatie van een ontsluitingsweg naar aanleiding van de ontwikkeling van de site er mogelijks niet zal toe leiden dat Berchem nóg onveiliger zal worden gemaakt dan vandaag het geval is. Maar natuurlijk, enkel en alleen onder voorwaarde dat alle bijkomend vrachtverkeer door de toenemende industriële activiteit op de site richting Oudenaarde of West-Vlaanderen moet. In het andere geval wordt de situatie in Berchem zelfs nog problematischer dan vandaag : vrachtverkeer richting Ronse zal deze ontsluitingsweg niet nemen, en het centrum van Berchem nog meer overbelasten.

Ten tweede zorgt deze ontsluitingsweg er in essentie vooral voor dat de site zelf opgewaardeerd wordt, met een brede toegangsweg, deels op kosten van de eigenaar, maar ook voor een groot deel op kosten van de belastingbetaler.   De eigenaar van de site en zelfverklaard ‘Initiatiefnemer herbestemming site Centrale tot bedrijventerrein’, zijnde uw huidige burgemeester, heeft hier opnieuw op persoonlijk vlak een goede deal kunnen doen, en dit uiteraard dankzij de hulp van zijn eigen partij ‘Gemeentebelangen’ in het schepencollege en de gemeenteraad. 

Leefbaarheid en veiligheid van de bevolking, of persoonlijk ondernemerschap en verrijking?  Ieder zijn prioriteiten, weet u wel.

Ook dit dossier bewijst dat de benaming ‘Gemeente’belangen na al die jaren toch meer dan aan een herdefiniëring toe is.  Kwestie van voor één keer wel duidelijk te zijn naar de Kluisbergenaar.

Voor N-VA Kluisbergen kan het niet langer dat gemeentebeslissingen al te vaak ingegeven zijn door vaak uitsluitend particuliere belangen, dat overheidsmiddelen misbruikt worden, uitsluitend en alleen ter promotie van lokale politici of van hun eigen particuliere bedrijven of verenigingen.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is