N-VA Kluisbergen vraagt herziening heraanleg N36

Op 20 oktober 2016

N-VA Kluisbergen vraagt herziening heraanleg N36, aangepaste fasering en duidelijke communicatie voor handelaars en bewoners, met verzekering van een maximale bereikbaarheid tijdens de werken

Bijna totaal onaangekondigd starten vandaag ingrijpende wegenwerken op de Ronsebaan (tussen Zandstraat – Schilderstraat) gedurende 2 maanden waarbij de Ronsebaan volledig dicht gaat voor alle auto- en vrachtverkeer.

Als de overheden dit onbegrijpelijk niet (afdoende) meedelen zullen wij van N-VA Kluisbergen dit dan maar zelf doen, en als toemaatje kort ook enkele van onze bedenkingen.

Behalve de onbestaande communicatie over dergelijke ingrijpende wegenwerken (waarbij er trouwens opnieuw geen aandacht is voor de - indicatie van de - bereikbaarheid van de handelszaken in Kwaremont), was het ook goed geweest om volgende overwegingen in acht te nemen :

- Langs de volledige lengte van de Ronsebaan is nu een parkeerstrook langs beide kanten van de weg = de eliminatie van 2 vroegere rijstroken van de vroegere 4-vaksweg;

Waarom in godsnaam de kosten maken om deze parkeerstrook uit te breken en te vervangen door groene onverharde bermen. We dachten dat het Agentschap Wegen en Verkeer andere prioriteiten zou hebben, maar blijkbaar is dit niet zo. Temperen van de snelheid is een nobel objectief, maar is er op die plaats een urgent probleem van snelheidsduivels of te veel verkeersongevallen ? Het antwoord is volgens ons : NEEN. In die zin zijn dit dus overbodige kosten.

Vele burgers maken terecht de opmerking dat er de laatste jaren geen zware ongelukken gebeurd zijn op de Ronsebaan, in de zone waar de werken zich situeren. Overal heb je een uitstekend zicht op het verkeer. Die groene bermen kunnen dus enkel het zicht negatief beïnvloeden. Ter vergelijk : eertijds werden er tussen Leupegem en Kluisbergen op vele plaatsen kasseistenen verwijderd en ook vervangen door groene zijbermen. Evenwel, als de wielen van de auto’s in die berm terecht kwamen gaf dit al meermaals aanleiding tot ernstige en zelfs dodelijke ongelukken. Men is dan zelfs verplicht geweest om langs beide zijden van de baan verhardingen aan te brengen met grasdallen of bestrating om deze onveilige situatie weg te werken.

- Er gaan bijkomend nog een aantal ongewenste neveneffecten zijn, die eveneens de veiligheid in het gedrang gaan brengen :

a) Trage landbouwvoertuigen gebruiken nu of wijken uit naar, indien nodig om het verkeer niet te hinderen, deze parkeerstroken, zodat het andere verkeer normaal kan doorstromen;

b) Ook groepjes wielertoeristen gebruiken nu deze parkeerstroken om veilig in groep te rijden. Nu gaan ze verplicht worden om tussen het autoverkeer te rijden, wat opnieuw de doorstroming van het normale verkeer zal hinderen.

- Het zal ook organisatorische gevolgen hebben voor alle vlaamse voorjaarsklassiekers die onze gemeente aandoen : waar gaan de (ploeg) wagens moeten geparkeerd worden ?

- Idem voor de RVV voor wielertoeristen daags voor de RVV : vanaf de Schilderstraat nemen die nu de parkeerstrook richting Lamontstraat/Patersberg. Dit zal dus in de toekomst niet meer mogelijk zijn.

- Idem voor de Hotondcross : het zou dus de laatste keer zijn dat deze organisatie gebruik kon maken van deze parkeerstroken van aan de Zandstraat richting Berchem.

- Tensotte : hoe zullen die groene onverharde stroken eruit zien daags na bvb de RVV en de andere voorjaarsklassiekers en Hotondcross.. Dat zal opnieuw nivelleren en inzaaien worden en dus opnieuw overbodige kosten tot gevolg.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is